Wednesday, April 8, 2009

DS NAJIB PERLU BERTEGAS

Awang rasa jengkel bila mendapat berita bahawa parti MCA meminta bilangan peruntukan menteri dan timbalan menteri sedia ada untuk parti tersebut perlu dikekalkan tatkala DS Najib sedang merangka untuk mengecilkan saiz struktur kementerian sedia ada. Malah lebih memualkan kerana ada ura-ura parti tersebut cuba momohon diperuntukan jawatan Timbalan Perdana Menteri Kedua.

Komen pertama Awang ialah - BANYAK CANTIK? Sedarkah mereka jika dilihat dari segi statistik dan analisa yang dibuat di sepanjang keputusan beberapa pilihan raya kecil yang lalu dan juga pilihanraya umum ke 12 yang lalu menunjukkan undi orang Cina terhadap MCA semakin teruk. Sejak pilihanraya umum ke 12 yang lalu hingga kini, MCA tidak menunjukkan tanda-tanda kemajuan dari segi raih sokongan yang diperolehi, sebaliknya sibuk meminta sana-sani. Ironinya mereka menyalahkan UMNO sebagai punca kekalahan sedangkan kerusi UMNO yang tewas tidaklah seteruk parti kedua terbesar ini. Malah UMNO sebenarnya telah banyak bekorban dengan memberi laluan kepada calon parti lain di kawasan yang mana majoritinya adalah orang Melayu.

Jelas sekali Awang boleh rumuskan MCA masih lagi tidak berubah dari segi mentaliti dan sikap. Tatkala UMNO tengah berperah otak merangka strategi untuk meraih kembali sokongan, MCA sibuk memperjuangkan kuasa dan jawatan untuk temolok anggota parti mereka. Mereka lupa bahawa mereka sudah semakin tidak relevan. Orang Cina sudah mula meminggir mereka.

Di sini Awang ingin mengambil kesempatan agar DS Najib tidak harus melayan permintaan mereka sama sekali. Awang setuju sekiranya DS Najib ingin memberi lebih favor kepada parti-parti komponen Sarawak dan Sabah kerana mereka memang banyak membantu BN dalam pilihan raya umum yang lalu. Namun untuk melayan dan menerima permintaan MCA, Awang harap DS Najib akan berkata TIDAK. NO WAY, buktikan dahulu bahawa masyarakat Cina kembali menyokong anda, baru anda boleh meminta itu dan ini. Malah Awang menggesa agar DS Najib seharusnya meletak kembali calon-calon UMNO di kawasan yang mempunyai majoriti Melayu melebihi 55%. Jangan bagi muka lagi kepada mereka. Kerana Awang tahu mereka (MCA atau MIC) ingin mengambil kesempatan terhadap krisis keyakinan rakyat terhadap BN ini sebagai platform untuk mereka menuntut suatu yang tidak sewajarnya dituntut. Sedangkan UMNO dilihat seperti berjuang keseorangan selain daripada kerjasama parti-parti komponen dari Sabah dan Sarawak. DS Najib perlu bertegas dalam soal ini.

1 comment:

burungjantan said...

BN sudah tidak dapat sokongan dari orang Cina dan India. Paham-pahamlah. Jadi kita mesti teruskan agenda Melayu tanpa mereka "without fear". Mereka tidak mahu bersama kita.Bukan salah kita. Teringat President Bush berkata " Either you are with us or you don't". So the struggle must go on with or without them. We just cannot continue with this kind of game play of hypocrisy by the Chinese and Indian communities. How much more sacrifice the Malays have to offer. Surely, there is a limit to everything. It looks like nothing is being appreciated.

-Komen ini saya panjangkan dari Pakbelalang dalam blog kuda kepang